Výtah z článku otisknutého v časopise Motorrad 17/1998
Autor Jürgen Schmitz
Foto - Markus Jahn, archiv
český překlad http://www.lpx.cz/

 

Honda VTR 1000 F ´97 - 50.000 km

VTR-F přišlo na trh, jak je u Hondy zvykem, po poměrně dlouhém vývoji a testování. Na rozdíl od TL 1000 S, které se objevilo jako blesk z čistého nebe na veletrhu v Kolíně n. Rýnem v roce 1997, bylo VTR-F ohlášeno už několik týdnů předtím.
Až teprve s odstupem několika let se odkryl propracovaný marketing, který Honda postavila právě na F. Jak?

Tenhle F-motor má mnoho společných konstrukčních prvků s pozdějším sportovním modelem SP. Pár let tedy zákazníci testovali případné slabiny, které by u výkonnější verze mohly být kritické. Ano, vývoj véčkových dvouválců je u Hondy založen na vědecké bázi. Vyzkoušeli to nejprve na zvířatech...

Kdo jsi nikdy nejezdil na Ducati, můžeš se mylně domnívat, že i VTR-F je sportovním motocyklem. Až při přímém srovnání poznáš, že je to měkoň, který se ale o to lépe hodí ke svižnému cestování. Jen kdyby ten benzín tekl do karburátorů o něco pomaleji. Během testu se totiž průměrná spotřeba pohybovala mezi 8 a 9 l/100 km, na dálnici nebyly hodnoty nad 10 litrů žádnou výjimkou. Přitom ale odladěním lze, jak ukazují zkušenosti, tyhle choutky snížit o 1-2 l/100 km.
Potřebám dlouhých tratí odpovídá životnost motoru, která je skutečně vynikající. U sportovně založených drtičů je proto velká pravděpodobnost, že je motor přežije. A to doslova.


Opotřebení válců je sice měřitelné, ale plně v provozní toleranci. Příčina mírné ovality v horní polovině zdvihu byla odstraněna konstrukčními změnami od modelu ´00.
Typicky Honda - válce v jednom bloku s horní polovinou klikové skříně. Konstrukce, která zvyšuje tuhost celého motoru. Ne že by ostatní výrobci tuto konstrukci nepřevzali, ale Honda byla první (CBR 600 F ´92).


Oba písty nemají naprosto žádné opotřebení. Hlavní předpoklad: důkladné prohřátí motoru před jízdou!
Přestože motor běží bohatý, nenesou písty žádný karbon. Směs tedy dočasně uniká do výfuku, kde slouží jinému účelu.


Tady je jasně vidět cíl nadměrně bohaté směsi. Slouží k chlazení výfukových ventilů (viz také tento článek), které jsou tím pádem ve vynikajícím stavu. Po 50k nárůst komprese na obou válcích. Vačky, ventilová vodítka a sedla jsou také bez opotřebení.
Ovšem pozor! V okamžiku, kdy se výfuky vybaví jinými koncovkami, je zásadně důležité změnit otryskování!
Volej LPX - 608 982 348


Hlavní ložiska klikové hřídele jsou sice v toleranci, ale povrch je nerovnoměrně opotřebený. Levé ložisko má o 2 setiny větší vůli, než pravé.
Změny od modelu ´00 řeší jinak přívod mazacího oleje.


Zuby prvního převodového stupně mají výrazné otlaky. Kdo vétéero zvedá často na zadní, může tady očekávat potíže. Ostatní součásti převodového ústrojí jsou ve výborném stavu.
Jestli kupuješ tuhle Hondu z druhé (třetí, čtvrté...) ruky, poslouchej dobře zvuky z převodovky při rozjezdu.


Zadní válec saje jako první a má proto zdánlivě vyšší kompresi. Asymetrii řeší Honda různou výškou sacích nátrubků.


Příčina poklesu výkonu? Rozjeté časování P a Z válce.


Zhodnocení všech součástí (shora dolů): vůle pístů ve válcích, vůle pístních kroužků 1. a 2., vůle hlav. ložisek klik. hřídele, vůle hlav. ojničních ložisek, vůle ložisek vačkových hřídelí, výška vaček sacích a výfukových, vůle ventilových dříků sacích a výfukových, tloušťka lamel spojky, délka přítlač. spojkových pružin.
Klidně si sundej růžové brýle, uvidíš totéž.


Jestli chceš dvouválec, který Tě na dlouhých štrekách nenechá  stát na dešti, bezmocně mávajícího na tatíky ve Feliciích, je VTR-F dobrá volba. Mimo to se jako jetá moc dobře prodává.
Kdo nechceš kupovat SP kvůli vyššímu výkonu, můžeš klidně tenhle motor nechat převrtat, vydrží to.
O tom brzy přidáme další článek.